Ласкаво просимо на мій блог

УРОК З КУРСУ «ОСНОВИ ЗДОРОВ’Я»

УРОК З КУРСУ «ОСНОВИ  ЗДОРОВ’Я»
в 3-му класі

ТЕМА.
Небезпека від вогню. Якщо пожежа вдома чи в сусідів. Ознайомлення з правилами протипожежної безпеки. Правила поведінки під час пожежі.

Мета.
Розширювати уявлення учнів про причини  виникнення пожежі; учити передбачати наслідки своїх дій; спонукати дітей до виконання правил протипожежної безпеки; навчати правильно діяти під час пожежі, зберігаючи здоров’я і життя; виховувати повагу до професії пожежника.

Обладнання:
картки із завданнями (для  кожної групи);  таблиця з Правил протипожежної безпеки; підручники; друковані зошити; схема рекламного проспекту; чарівна скринька; кольорові пелюстки для квіток; таблиці із  зображенням пожежників, видів пожежного транспорту.

ХІД  УРОКУ
І.Організація класу.
                 Дзвоник всім нам дав наказ:
                 До роботи  взятись враз!
                 Розпочнемо свій урок,
                 Тож назад не зробиш крок.
                 Будем ми трудитись гарно,
                 Не мине й хвилинки марно.

Розминка  «Чарівна скринька»
  (Діти  об’єднуються  в групи. На дошці  записані девізи до роботи в групах).
    
«Один за всіх, усі –усі за одного!»
«Ми—одна команда!»
«Твій успіх іде на користь мені, а мій на користь тобі, бо він у нас—спільний!»

ІІ. Повторення вивченого матеріалу.
     Перевірка домашнього завдання.

1.  Робота в групах.  ГРА—ДРАМАТИЗАЦІЯ
Інструктаж.
Для виконання завдання необхідно  підготувати ролі: Задоволеної  розетки,  Турботливої праски, Гостинного

102
чайника, газівника дядька Федора, лікаря   Айболитя.
-Прочитайте завдання-поради щодо виконання ролі. Виберіть у кожній групі одного виконавця. Час виконання ролі-1 хвилина.

Завдання для 1-ї групи «Рекламні агенти»

   За опорною схемою скласти рекламу уроку «Основи здоров’я».
      Шановні(дорогі, поважні) панове (чоловіки, жінки, діти, добродії) !
      Ви неодмінно (обов’язково, терміново, негайно) маєте побувати...
      Адже...
      Отож, завітайте... і ваше життя стане..., а здоров’я...
      Завжди з вами (з повагою)... рекламний агент...

Завдання для 2-ї групи «Задоволена розетка»

Підготуйте виступ.Почніть його словами:»Я—задоволена розетка».Розкажіть, що ви задоволені, коли з вашою допомогою приєднують різні електричні  прилади(телевізор, магнітофон, комп’ютер) до електричної мережі.Звісно, усі ці предмети потрібні, щоб зробити життя веселим і цікавим. Але разом із тим вони приховують у собі небезпеку. Через неправильне користування ними може виникнути пожежа, навіть статися вибух, людину може вразити струмом. Щоб цього не трапилося, не вмикайте ці прилади одночасно, не протирайте їх мокрою ганчіркою.  А ще не залишайте їх увімкненими тривалий час.
     Порадьте ніколи не вставляти в розетку нічого, крім електроприладів, тому що може вразити струмом або виникнути пожежа.

                Якщо йдеш на двір гуляти,
                Телевізор треба вимикати.
                Не тягни за електричний шнур,
                Щоб не вразив тебе струм.

Завдання для 3-ї групи «Турботлива праска»
  
Підготуйте виступ.Почніть його словами:»Я—Турботлива Праска. Погляньте уважно одне на одного. Уявіть, що не стало мене.Яким був би ваш одяг?»Нагадайте дітям, що з праскою слід поводитися обережно, щоб не обпектися.НЕ можна залишати її ввімкненою без нагляду або неохолодженою на тканині, не можна ставити біля легкозаймистих матеріалів, щоб не сталася пожежа.
103
Завдання для 4-ї групи «Гостинний чайник»

Підготуйте виступ. Почніть його словами: «Я—Гостинний чайник».Нагадайте, що чайник буває звичайним, а буває електричним. Зверніть увагу, що він стає небезпечним, якщо  його вмикати без води або залишати ввімкненим без нагляду. Скажіть, що чайник необхідно своєчасно вимикати, щоб, закипівши, він не «вистрелив» в обличчя пробкою зі свистком або струменем гарячої пари.

  Завдання для 5-ї групи «Газівник дядько Федір»

Підготуйте виступ. Почніть його словами: «Я—газівник дядько Федір».Розкажіть, що вам доручили  навчити дітей запалювати газову плиту. Розповідайте правила «Як запалити газову плиту»,  про це добре знає газівник дядько Федір.
      Для того щоб запалити газову плиту, необхідно:
-повернути вентель на трубі;
-запалити сірник, піднести його до запальника, а потім відкрити кран відповідної конфорки.
   Поставте запитання:
-Що потрібно робити у випадку, якщо відчув запах газу?(Якщо учні не назвуть усі правила, доповнюєм відповіді)
-Терміново сповістити про це дорослих.
-Відчинити вікна, двері.
-У жодному разі не запалювати  вогонь і не вмикати світло та електроприлади.
-Закрити газові крани.
-За потреби зателефонувати до газової служби (104) від сусідів, оскільки іскра може проскочити і у телефоні.

         Газ на кухні закривай,
         За ним пильно доглядай!
         Запах ти відчув в квартирі—
         Телефонуй швидко «104»!

Завдання для 6-ї групи «Лікар Айболить»

Підготуйте виступ. Почніть його словами:»Я-лікар Айболить». Розкажіть правила першої допомоги у випадку опіку.З’ясуйте, як потрібно діяти.
  Діяти швидко і рішуче. Звільнити ушкоджене місце  від одягу. Підставити ушкоджене місце під струмінь холодної води з-під крану до повного припинення болю. У жодному разі не змащувати поверхню олією, жиром чи мазями, не призначеними для таких випадків. Не проколювати пухирі—може потрапити інфекція. Прикрити місце чистим бинтом або серветкою.
104
ІІІ.Повідомлення теми і мети уроку.

1. Робота із загадками.

    З язиком , а не лає,
    Без зубів, а кусає.(Вогонь)

    Без крил, без рук, без ніг,
    А вгору піднімається.(Дим)

    Дерев’яний сам, легенький,
    В капелюшку темненькім—
    До роботи малюк звик.
    Упізнаєш? Це--...(сірник).

    Та ось тільки малі діти
    Не повинні з ним дружити.
    Будеш з ним необережним—
    Може трапитись ...(пожежа)!

2.Формування теми й мети уроку.
 -Отже, ви, мабуть, здогадалися, якою буде тема нашого уроку.

    (Учні відповідають, учитель узагальнює відповіді дітей).

3.Бесіда.

-Ми з вами уже знаємо, що вогонь може бути корисним і шкідливим. Розкажіть, яку користь він приносить.
     Він може зігріти, зварити обід.
     Він плавить метал і розтоплює лід.
-Але вогонь може бути і небезпечним. Коли це буває?
      А може і ліс велетенський спалити,
      Майно і будинок—усе спопелити.

4.Створення проблемної ситуації.

-Вчора знайомий лікар розповів мені страшний випадок про маленького хлопчика, який ледве не згорів. Хочете послухати цю історію?
   Мама вранці йшла на роботу і сказала синові:»Не бери до рук сірники». Але хлопчик забув мамин наказ. Він ще не знав, що вогонь може бути злим.
   Хлопчик дістав сірника і почав черкати ним по коробці, як це робила мама. Він грався, поки не обпік пальці. Малюк скрикнув від болю і впустив сірничка. Вогник зачепив папірець на підлозі. Потім вогонь перекинувся на фіранку.

105
Загорілися дерев’яні меблі і підлога. Хлопчикові стало страшно. Дим заважав йому дихати, щипав очі.
    Що робити?
    Маленький хлопчик розгубився, він ще не  знав, що треба звернутися по допомогу до сусідів, викликати  пожежників за телефоном 101. Замість цього він сховався під ліжко. Та  вогонь і дим знайшли його й там. Хлопчик кашляв, кричав, плакав від болю. Врятували його пожежники. Хтось із перехожих побачив пожежу і зателефонував за номером 101. Пожежники приїхали і погасили страшний вогонь. Хлопчика відвезли до лікарні. Зараз він  одужує і хоче вивчити правила пожежної безпеки та більше дізнатися про причини виникнення пожеж.
    ПОЖЕЖА—це лихо, яке завдає великої шкоди вогонь.
Причин пожеж може бути багато. Однак пожежники кажуть, що найчастіше пожежі виникають:
-через пустощі дітей;
-від вибуху або загоряння хімічних речовин;
-від невимкнутого електроприладу;
-від іскри бенгальського вогню, від вогню петарди або феєрверка;
-від жарини, що випала з печі, плити, грубки чи каміна.

4.Вивчення правил пожежної безпеки.
           Як запалиш сірника, може трапитись біда.
           Від вогню ти не ховайся, а тікай і клич людей.
           «101» ти викликай і адресу свою дай.
-Ці правила я передам хлопчикові у лікарню.

РОБОТА З ПАМ’ЯТКОЮ
-Правильно набери номер 101.
-Чітко вкажи адресу(вулицю, дім, квартиру).
-Чітко повідом своє ім’я та прізвище.
-Скажи, з якої причини сталася пожежа, що загорілося.
ЖАРТИ у викликах пожежної команди неприпустимі.Як ви думаєте, чому?
-Через пустуна, який навмисне викличе пожежників, може    згоріти якийсь будинок, бо вони не встигнуть туди вчасно приїхати.
ПАМ’ЯТАЙТЕ! Даремно пожежників не турбуйте!
Пожежники—захисники життя та здоров’я людей. Професія ця героїчна. Пожежники—мужні, безстрашні, сильні, спритні бійці—звичайні люди. Кожного дня вони готуються до героїчного вчинку. Їх називають бійцями «вогняного фронту», адже      щоразу їм загрожує смертельна небезпека.
   Найкращий пожежник одягає бойове спорядження за 18секунд, через 30секунд він займає місце в кабіні машини.


106
ІV. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1.  «Мозковий штурм»
-Поміркуйте, коли вогонь наш друг, а коли  ворог? Коли вогонь із вірного друга та помічника перетворюється на небезпечного ворога та руйнівника, що за лічені хвилини                     знищує все, створене впродовж років наполегливої праці?
(Під час пожежі, війни).

2.ГРА «ДОБРИЙ І ЗЛИЙ ВОГНИК»
Учитель зачитує вірш, діти відповідно до змісту сигнальними картками показують: вогонь «добрий» (зелена картка) чи «злий» (червона).

         Вогник—наш товариш і друг,
         Ми без нього, як без рук.
         Мама їсти нам готує
         І за ним весь час пильнує.
А в печі велетенській, у домні,
Плавлять сталь сталевари невтомні.
Ще вогонь нам хліб випікає
І від голоду нас захищає.
         Вічний вогонь біля пам’ятника горить,
         Не забудь перед ним голову схилить!
         А цей вогонь зі спортом дружить,
         Спортсменам-олімпійцям вірно служить.
Діти біля ялинки
Бенгальські вогні запалили—
Вмить згоріла прикраса і вата,
Димом наповнилась хата.
2.  Пояснення вчителя.

-Для того щоб вогонь був тільки добрим, ми самі повинні не допустити його злоби. Підраховано, що в Україні щогодини надходять сигнали про пожежу. Пожежі завдають великих матеріальних збитків, а головне—у вогні гинуть люди.
   Щороку у світі трапляється близько 5 млн. Пожеж. Щогодини гине одна людина, кожен третій загиблий—дитина!
   В Україні щодня трапляється приблизно 120 пожеж.
   У зимовий період кількість пожеж збільшується. Чому?
Але й у теплу погоду існує пожежна небезпека. Через людську недбалість згорають поля, цілі лісові масиви.
   Виникають пожежі з різних причин: унаслідок стихійних лих, несправної техніки Але досить часто причиною пожежі є те, що

107
люди погано знають правила пожежної безпеки, не вміють їх використовувати, а також пустощі дітей. Підраховано, що на тисячу пожеж сто виникають із вин  дітей.

Фізкультхвилинка

Відпочинок « ГРИЦЕВА ПОМИЛКА»
    НЕ вмикай на кухні   газ—раз.
    Не клади в за піч дрова—два!
    В лісі сірників не три—три!
    Не лишай вогонь в квартирі—чотири!
    Не лягай при свічці спать—п’ять!
    Іскра впала на підлогу—погасіть—шість!
    Зачиніть вікно, коли в небі грім—сім!
    У грозу під деревом не стійте в лісі—вісім!
    Сірником не забавляйся знічев’я—дев’ять!
    Пам’ятайте всі, про що в лічилці йдеться—десять!

Складання «асоціативного куща»
-Запишіть слова, що асоціюються зі словом    пожежа.
(гра,багаття, вода, страх, праска, сірники, пожежник, пустощі, вогнегасник, неуважність, полум’я, горе, небезпека, вогнище, опіки, будинок).
-Побудуймо причинно-наслідковий ланцюжок.(Пустощі з сірниками-  полум’я-пожежа-опік-біль-небезпека для життя)

V.ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ
-Отже, сьгодні на уроці ми  ознайомимося з правилами протипожежної безпеки, з’ясуємо, як загасити пожежу, а також, що робити, якщо пожежа виникла вдома або у сусідів.


1.Порядок дій у надзвичайних ситуаціях.
-Діти ви повинні знати, що коли виникне пожежа, треба відразу кликати на допомогу дорослих, а не намагатися гасити  полум’я самотужки.
   Якщо  вдома нікого немає, не треба лякатись, панікувати, і головне—не ховатися від вогню.
   Треба діяти таким чином:
-Якщо будинок охоплений полум’ям, то для виходу з нього треба накритися з головою мокрою ковдрою, щільною тканиною або верхнім одягом;
-У приміщенні, де багато диму, треба рухатись пригнувшись або повзком. Для захисту від чадного газу дихати необхідно через зволожену тканину;
-Якщо ваш одяг спалахнув, лягайте і перекочуйтесь, збийте з себе полум’я. Ні в якому разі не можна бігти;

108
-Побачивши людину, на якій горить  одяг, накиньте і щільно притисніть до неї покривало чи іншу щільну тканину;
-Під час гасіння пожежі використовуйте вогнегасники, воду, пісок, землю, покривала;
-Коли прибудуть пожежники, робіть все за їхнім наказом. Нічого не бійтеся! Пам’ятайте, що вони майстри своєї справи і добре знають, як треба діяти.

2.Ознайомлення з правилами протипожежної безпеки
            
             Дітям добре треба знати
             Правила протипожежні.
             І з вогнем не пустувати,
             Бути обережним!

ПРАВИЛА ПРОТИПОЖЕЖНОЇ БЕЗПЕКИ (таблиця –на дошці)
1)Не грай сірниками. Не залишай незагашені сірники в приміщеннях.
2)Не залишай без нагляду ввімкнені  в мережу електропобутові прилади..
3)Не розпалюй піч бензином та іншими рідинами, що легко займаються. Це загрожує вибухом, а отже, опіками, каліцтвом.
4) Не суши біля плити білизну, не став меблі, не складай дрова й матеріали, що можуть зайнятися, ближче, ніж на один метр від печей!
5)Не користуйся несправними електроприладами. Вони—причина пожеж!

3.  Розповідь вчителя.
-Під час пожежі найбільшу небезпеку для людей становлять висока температура повітря, дим, велика концентрація чадного газу. Якщо будинокий полум’ям, то для виходу з нього          потрібно накритися мокрою ковдрою чи верхнім одягом. Якщо дим надходить у квартиру через вхідні двері, слід щільно позачиняти всі двері до кімнати і вийти на балкон, щоб покликати  дорослих на допомогу. Якщо дим з’явився не з вхідних дверей, необхідно пробиратися до виходу, повзучи по підлозі.Обличчя можна прикрити одягом, або змочити носову хусточку й дихати через неї.
  Для захисту органів дихання від чадного газу використовуйте підручні засоби (носову хусточку, рушник) або ватно-марлеву пов’язку. Якщо спалахнув одяг, лягайте і перекочуйтеся, збивайте з себе полум’я, у жодному разі не біжіть!



109
4.  Ознайомлення  з пам’яткою ( укожного учня)
  ЯК ПОВОДИТИСЯ  ПІД  ЧАС  ПОЖЕЖІ

1.Ніколи не лякайся і не ховайся, клич дорослих на допомогу, негайно телефонуй «101».
2.Якщо вогонь маленький і зайнявся не від електроприладу чи газової плити, швидко залий водою так, щоб не залишилося жодної іскринки.
3.Полум’я можеш гасити піском, землею, мокрим одягом.
4.Якщо в приміщенні є малі діти, негайно виводь їх на вулицю.
5.Якщо в приміщенні з’явилося багато диму, пробирайся до виходу повзком.

(Пам’ятку прикріпити у щоденник.)

5.Робота в групах із деформованими віршованими рядками

1-ша група        Не ховайся у куточок (3)
                        Якщо виникла пожежа (1)
                        А вогонь гаси ти (4)
                        Що тоді робити?(2)
2-га група         Скористайсь відром води (4)
                        Треба діяти швиденько (3)
                        Якщо вогник ще маленький(1)
                        Не лякайся—навпаки.(2)
3-тя група         Щоб вогонь цей загасить (4)
                        Або ковдрою накрить (2)
                        Швидше кликати дорослих (3)
                        Ще піском засипать можна(1)
4-та група         З дітками малими (4)
                        А якщо вогонь не згас (1)
                        Вибігай з кімнати враз (3)
                        І багато диму (2)
5-та група        Не забудь про телефон (3)
                       Всіх, хто є у домі (1)
                       Про пожежну охорону (4)
                       Хутко клич на поміч (2)
6-та група        І квартиру, там, де трапилося лихо (4)
                       Набирай «101» (1)
                       Прізвище своє назви (3)
                       Чітко вулицю і дім .(2)

6.РОБОТА З ПІДРУЧНИКОМ

-Прочитайте у підручнику (с.60-62), як необхідно діяти, коли виникла пожежа, і знаком «+» позначте рядки, з яких ви

110
отримали нові знання.
-Якими є основні причини пожежі в домі?
-Чоиу не можна пустувати з вогнем?
-Що може спричинити пожежу?
-Назвіть правила безпечної поведінки під час пожежі.

7. Робота в зошитах (с.23) Завдання 1, 2.

8.Робота в групах. НАВЧАЛЬНА ГРА «Перші кроки. Якщо пожежа у сусідів»

Кожна група птримує на аркуші завдання.  Слід визначити правильний порядок дій у випадку, коли відчули запах чадного диму.
    -Якщо на сходах багато диму, негайно зачини двері. (2)
    -Якщо телефону немає, клич на допоиогу з вікна чи балкона.(4)
    -З’ясуй, що відбувається. Обережно відхили двері.(1)
    -Телефонуй пожежникам.(3)

9.Практична робота «Викличемо пожежну машину»

Завдання: охарактезувати дії дітей.

Даша схвильовано кричить у трубку:
-Алло, пожежна охорона! Негайно приїздіть сюди.У нас пожежа!

Сергій набирає номер «101» і швидко говорить у трубку:
-Алло, виникла пожежа на вулиці Миру, буд.59, кв.7. Повідомив  Сиротюк Сергій.


10.Робота в парах.Укладання діалогу між потерпілим і оператором служби «101».

Потерпілий. Алло, пожежа!
Оператор. Адреса!?
Потерпілий.Вулиця Миру, буд.59, кв.7.
Оператор. Хто викликає?
Потерпілий.Сиротюк Сергій.
Оператор. Виїжджаємо!

11.Робота в групах «СЮРПРИЗ»

(Кожна група отримує картку з одним із фразеологізмів)
Завдання: пояснити словосполучення.
     

111
  Працювати з вогником.
        Гратися з вогнем.
        Хапати з вогню.
        Чужими руками жар загрібати.
        Викликати вогонь на себе.

VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1.Бесіда
-Назвіть причини виникнення пожеж.
-Як діяти, якщо спалахнула пожежа?
-Яких правил пожежної безпеки слід дотримуватися?

2.Робота в групах
1-ша група
Завдання:за опорною схемою скласти рекламний проспект професії пожежника.
2-5 групи  складають зі слів прислів’я.
(Учні отримують картки, на яких різними кольорами записані слова з різних прислів’їв(слова кожного прислів’я мають один колір).
Вогонь—біда, і вода—біда, а без вогню і води більше біди!
Диму без вогню не буває.
В сіні вогню не сховаєш.
Вогонь добрий слуга, але поганий господар!







VІІ. ПІДСУМОК  УРОКУ

Групи оцінюють свою роботу. Кожен учень обирає кольорову пелюстку відповідно до рівня своєї роботи на уроці:
-високий рівень(10, 11,12)—червоний колір;
-достатній рівень (7,7,9)—жовтий крлір;
-середній рівень (4,5,6)—зелений колір.
Кожна група складає свою кольорову квіточку.
VІІІ.Домашнє завдання
Виконати  у зошитах завдання 3.(Обрати правильні дії під час пожежі, установити їх послідовність.)

Скласти кросворд за темою «Пожежа».

Немає коментарів:

Дописати коментар