Ласкаво просимо на мій блог

ЗАСТОСУВАННЯ МЕТОДУ ДОСЛІДЖЕННЯ ТА ВИКОРИСТАННЯ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНОГО НАВЧАННЯ

ВІДДІЛ  ОСВІТИ ТА ВИХОВАННЯ  ВОЛОДИМИРЕЦЬКОЇ РАЙДЕРЖАДМІНІСТРАЦІЇ
КОМУНАЛЬНА  НАУКОВО—МЕТОДИЧНА  УСТАНОВА
«ВОЛОДИМИРЕЦЬКИЙ  РАЙОННИЙ МЕТОДИЧНИЙ  КАБІНЕТ»
ВОЛОДИМИРЕЦЬКА  ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ  ШКОЛА І—ІІІ   СТУПЕНІВ  № 1


Навчально-методичний
посібник




Матеріали досвіду роботи
вчителя початкових класів
Володимирецької загальноосвітньої
школи  І—ІІІ ступенів  № 1
КАПІТУЛИ  РАЇСИ  СЕРГІЇВНИ
                







Володимирець—2012



А Н О Т А Ц І Я

Мій    багаторічний досвід показує, що однією з умов стимулювання мотиваціі пошуку інформації є розвиток пізнавальних інтнресів і потреб; стимулювання позитивних інтелектуальних почуттів; виховання активного, відповідального, ініціативного ставлення до навчання, формування  прагнення до самопізнання, саморозвитку і самовдосконалення.               
 Використовуючи метод дослідження та інтелектуальне навчання,учень вчиться актуалізувати й відтворювати потрібну інформацію, знаходити потрібні знання, доволити та спростовувати судження, переносити життєвий досвід у нову ситуацію, використовувати різні способи для розв’язання завдань, дає можливість оцінювати відповідність і ефективність обраних засобів завданням роботи, зрозуміти застосування набутих знань,усвідомлювати та удооналювати результати ссвоєї праці.                                                                                     
         Систему цих вправ можуть використати в своїй роботі молоді вчителі.
В  методичному посібнику зібрані практичні вправи на формування ключових компетентностей молодших школярів.
      Використовувати ці  навчальні  матеріали вчитель може на уроках рідної мови, читання,  математики, природознавства.
     Зміст посібника відповідає віковим особливостям та розумовим здібностям молодших школярів.                                                                                                 











66
І. Українська мова.
1. Навчання грамоти.
В першому класі діти вивчають букви, тобто через певну кількість уроків вивчається нова буква. Все це зводиться до читання складів і слів з цією бук-вою, згодом речень і текстів, написання її.
Використовуючи інтелектуальне навчання та метод дослідження, дітям пропонується дібрати самостійно або з батьками слова, задані на певну букву.
В класі вивішується планшет, де діти вписують дібрані слова або добирають малюнки (це можуть бути змагання між хлопчиками і дівчатками, рядами, групами, різноманітні проектні роботи кінцевими результатами яких будуть книжки «В гості до букви» ).
 А) В гостях у букви.
«Де» - країна Дружби. Тут живуть слова: ..( друг, доброта, довіра, душевність, добродії, ..).
«Ю» - Фея юннатів. Слова: .. (ліс, лось, лягушка, лань, лис, лошадь, липа, льон, лілія, ..).
«Зе» - фея землі. Слова: .. (зелень, зірки, зоря, зоопарк, заєць, зебра, змія, ..).
«Ка» - Фея квітів: .. (крокуси, конвалії, ..).
 «Те» - цариця предметів вдома: .. (телевізор, телефон, тарілка, табурет, таз, тостер, ..).
«Знає» транспорт … (теплохід, трайлер, тролейбус, трамвай, таксі, …).
 У букви «Ша» є чарівна шафа, де живуть речі: …(шапка, шуба, шарф, …).
«О» –  любить ім‘я. (Олеся, Оксана, Ольга, Олександра, Одарка, Орися. Олег, Олександр, Олекса, Олексій, Оверко, Овсій, Олесь, Омелян, Опанас, Орест, Остап, Охрім, Осип).
«И» – ім‘я , де є дві букви и. (Пилип, Свирид, Микита, Никифор).
«Ве» і «Бе»  –  створили свій зоопарк: .. (вовк, вівця, ведмідь, верблюд, вивільга, ворона, ..).
(Бегемот, баран, борсук, бобер, бурундук, буйвол, білка, бабочка, ..).
«Бе» - любить грати на музичних інструментах. (Баян, барабан, балалайка, бубен)
67
«Ка» - казкових героїв. (Котигорошко, Коза Дереза, Кощей, Карлсон, Крокодил Гена, Кривенька Качечка, Колобок, Кіт у чоботях, Кирило Кожум‘яка, Курочка Ряба)
«Є» і «Я» - ім‘я, де звуків більше, ніж букв. (Єфим, Єрмолай, Євстахій, Євдоким, Євдокія, Євгенія, Єлизавета).
(Явдоха, Яків, Ярослав, Явдоха, Ярина, Ян, Яніна).
Буква «еС» - створила свій ботанічний сад: .. (сосна, секвойя, слива, смородина, сон-трава, ..)
«Зе» і «еФ» - рідкісні імена: .. (Зіновій, Захар, Зоя, Зореслава, Зіна, Земфіра, Зосим)
 (Федора, Феоктиста, Фросина, Фадей, Фелікс, Феофан, Фома, Филимон).
«Пе» і «еС», «Ка» - професії. (Перукар, пекар, піаніст, пастух, пасічник, пись-менник, поштар, ...).
(Слюсар, столяр, садівник, секретар, сталевар, ..).
(Кондитер, кухар, кравець, клоун, контролер, кондуктор, кіноактор, кінолог, ..).
Б) Діти дуже полюбляють завдання, де треба підібрати слова на певну букву.
Встав слова на букву «еФ».
Буква «еФ» - ..(файна) господиня. ЇЇ будинок сяє різними ..(фарбами). Найулюбленіші квіти - ..(фіалки). Біля будинку фурчить .. (фонтан). В озері за будинком плаває ..(форель), походжають гордо .. (фазани) і ..(фламінго). Своїх друзів вона щедро пригощає ..(фруктами). А на святі відбуваються .. (фейєрверки). (За Н.І.Резниченко)
 В)  Яка буква «загубилась»?
-иглик у ку­_і  лі_ини
-иро _ебетав –один.
_ебетун співав для сина.
_об навчилось –игленя
_ебетом, як мама й тато,
Кожен ранок зустрічати!
(Наталка Завальська)
68
- Скільки разів зустрівся звук [ч]?
_ептуну –_епту_ка
_епоче на ву_ко:
-Чує- _ерхіт, _арудіння,
_елест, _урхіт, _кряботіння?
_елех цей здіймають ми_ки!
_амкотить  _ептун:
-Нітрі_ки ни_порок я не боюся,
Бо зі мною – кі_ка Муся!
- Скільки разів зустрівся звук [н’]?
2. Метод дослідження можна застосувати і при проведенні хвилинок каліграфії.
   Ці хвилинки каліграфії можна проводити на кількох уроках або частинами в залежності від теми уроку
а) Повторення написання букви «ве».
Вв  во  ва вол врі
- Який склад відрізняється від інших? (врі – є пом’якшений приголосний)
- Знайдіть марки машин, де є буква «ве»: .. («Вольво», «Таврія», «Волга»,
«Фольксваген»).
- В якому слові більше звуків, ніж букв?
- Чим схожі слова (з точки зору української мови):
 «Вольво» і «Фольксваген»? (Букв більше, ніж звуків),
«Вольво» і «Волга»? (двоскладові),
«Вольво», «Волга», «Таврія»? (наголос на перший склад).
б) Повторення написання букви «ер».
Рр  ро  крі   орс  кро   орі  игр 
- Чим відрізняються склади –крі- і –орі- від інших? (Є пом’якшені приголосні)
- Доберіть назви тварин, використовуючи склади. (Крокодил, гризлі, носоріг, кріт, тигр, борсук).
- Яка тваринка зайва? (Крокодил. Це не звір.)
- Чим схожі всі ці слова? (Буква «ер»)
69
- Доберіть синонім до слів:
гризлі (Ведмідь. Живе у Північній Америці.),
крокодил (алігатор, гавіал. Найбільший нільський крокодил).
- В якому слові найбільше складів?
- Чим схожі слова тигр і кріт? Чим різняться? (односкладові; твердий – м‘який приголосний «р», голосний на різному місці. )
- Добери прикметники до слова тигр – .. (уссурійський, амурський);
крокодил – .. (нільський).
в) Словникові слова на букву «Ве»
В в ве вя   в’я   вм ве дм вогн ще вул ця
- Знайдіть буквосполучення з м‘якими приголосними.
- В якому буквосполученні букв менше, ніж звуків?
- Які слова ви там побачили?
Ведмідь, вулиця, вогнище.
- Чим схожі ці слова? (Починаються на одну ту саму букву, іменники)
- За яким принципом я об‘єднала слова
ведмідь, вулиця? (Є м‘які приголосні).
вогнище і вулиця? (трискладові, наголос на перший склад).
ведмідь і вогнище? (букв і звуків у цих словах неоднаково).
- Де були «пастки» в цих словах?
- Доберіть синоніми до слова ведмідь  - …(бурмило, гризлі, панда, коала);
вогнище – …(багаття, полум’я, ватра). 
- Доберіть прикметники до слова ведмідь - … (сумчастий – коала, окулярний, або бамбуковий  – панда, сріблястий – гризлі, гімалайський, або білогрудий, бурий, білий).
- Добери дієслова до слова вогнище – …(палахкотить, палає, тліє, жевріє).
- Добери спільнокореневі слова до слова вулиця – … (вуличка, провулок, вуличний). Познач у них корінь.
- Знайди ці слова у фразеологізмах;
(Ведмежа послуга – невміла, немає користі.
Ведмідь на вухо наступив – відсутній музичний слух.
Дивитися ведмедем – насуплено, грізно.
70
Ведмежий куток – глухе місце.
Зелена вулиця – вільний шлях.
Буде і на нашій вулиці свято – буде і в нас радість.
Домашнє вогнище – своя родина);
- у приказках.
(У холодну погоду добрий господар і собаку на вулицю не вижене.
На своїй вулиці і півень сміливий.
Не діли шкуру невбитого ведмедя. У ведмедя десять пісень і всі про мед.
На старому вогнищі легко вогонь розкладати).
   Творче завдання.
Що дарує вогнище людям? Лісу?
   Також метод дослідження намагаюся використовувати під час вивчення різних тем.
3. «Застарілі і нові слова».
- Знайди «нові» слова у вас вдома. (Кондиціонер, мікрохвильова піч, флешка, …)
- Додай іменники.
   Було так -  стало так:
Піч – ..(газова плита), віз – ..(автомобіль), чорнильниця з пером – ..(авторучка), гасова лампа – ..(електрична лампочка), рахівниця – ..(калькулятор), сокира – ..(електропилка), коса – ..(комбайн).
4. «Речення. Головні слова в реченні».
«Частини мови».
А) Склади речення на мові жителів Країни Крокозябри.
а) венесяпий, тюпає, женельонок. (Тюпає венесяпий женельонок.)
б)Неля, потелякує, крокозябр, булястий. (Неля потелякує булястого крокозябра.)
в) Пусика, Мряка, знайпули, Бяка, й. (Мряка й Бяка знайпули пусика.)
г)Борчка,  притулькнула, Мряка, парамачкою. (Мряка притулькнула Борчку парамачкою.)
- А як у вас вийшло?
- Знайди головні слова в реченні.(Підмет і присудок.)
71
- Знайди прикметники, дієслова.
- Визнач рід іменників, де можна.
- Склади спонукальне речення, використовуючи подані.
Б) Продовж речення.
[З журналу «Джміль»]
Не страшні тріскучі морози їжачку, бо ..
Дмитрик нарвав зеленої травички, щоб ..
Хоч була пізня осінь, а..
Природа – не тільки джерело здоров‘я, а й …
Ти їси ротом, а слухаєш ..
Вранці ми снідаємо , а вдень …
Ти дивишся очима, а дихаєш ..
Балерина танцює, а піаніст ..
У людини дві ноги, а у собаки..
Птахи живуть у гніздах, а люди..
Ти читаєш очима, а пишеш ..
В Україні говорять українською ,  а  в Америці ..
В Естонії говорять естонською, а в Англії ..
Півник рано вставав і …, бо …, але….
Павутинка була гарна і …, бо …, але…..
Дівчинка весело співала і …, бо …., але….. .
5. Текст. Складання текстів.
А) Уяви, що подумав листок, а що подумала гусінь. Запиши. (Галина Джемула)
По листку проповзла велика зелена гусінь, але не втрималася й упала.
Листок… (Гойдаюся я собі на гілці, і так мені весело. Бо дуже добре видно все довкола, сонечко світить, пташки щебечуть. Аж раптом до мене підповзає товста зелена гусінь. Гарна то вона, але ж вона їсть листки! Я аж затремтів від жаху: що зі мною зараз буде! І так сильно я тремтів, що вона не втрималася й упала! ЇЇ немає, а я ще й досі тремчу).
Гусінь… (Як добре бути гарною! Всі – і комашки, і жучки  - тебе хвалять, сонечко тобі світить, листочки для тебе ростуть! Я помилувалася на себе в
72
краплинці роси, а потім вирішила трохи підкріпитися молодим листочком. Але ж які боязкі тепер листки пішли! Не встигла по ньому трішки проповзти, як він почав тремтіти. Аж я полетіла вниз! Добре, що хоч потрапила не на гілку, а на листки. Страху набралася, ще й боки забила. Треба трохи полежати…).
Б) Дуже цікаво для дітей інтеграція різних тем, наприклад теми «Рослини», або «Корисні копалини» і теми з української мови «Текст. Складання текстів».
- Скласти інтерв’ю з будь-якою рослиною, корисною копалиною.
(Інтерв’ю із Соняшником.
Метелик. Хто ця дивовижна квітка?
Квітка. Це я! Я – соняшник – велика квітка з золотими пелюстками.
Метелик. Чому тремтять твої пелюстки?
Соняшник. Я прокидаюся з ранковою зорею, і з нетерпінням чекаю сходу сонця.
Метелик. А як саме ти його вітаєш?
Соняшник. Добрий день, сонечку! Я так довго тебе чекав.
Метелик. Чому тебе назвали соняшник?
Соняшник. Тому що я на нього дуже схожий! У мене такі ж золоті пелюстки – промінчики, я посміхаюсь людям і дуже їх люблю. А ще, коли сонечко пливе по небу, я повертаю за ним свою золоту голівку.
Метелик. А що ти робиш, коли  сонечко заходить за обрій?
Соняшник. Я востаннє усміхаюся його золотому промінню, схиливши золоті пелюстки, я засинаю, щоб вранці знову зустріти його.
Інтерн’ю з нафтою.
- Привіт, нафте.
- Привіт.
- А де ти живеш?
- В надрах Землі.
- А яка з тебе користь?
- З мене добувають машинні масла, паливо, речовини для хімічної промисловості.
- Дякую за інтерв’ю .
73
- Бувайте.)
- Скласти діалог двох корисних копалин.
(- Добрий день, мене звати Золото. А як кличуть вас?
- Я – Бурштин, - викопна смола хвойних дерев.
З.:  Ти дуже схожий на мене. Хто ти є?
Б.: Я – дуже дорогий камінь. Мною торгували ще фінікійці, єгиптяни, римляни та греки.
З.: А в які кольори тобі до вподоби одягатися?
Б.: Мені подобається жовтий, оранжевий, червоно-коричневий. А ще я маю смоляний блиск.
З.:А чи правда, що в тебе багато назв?
Б.: Так, слов‘яни кличуть мене – янтар, англійці – амбер, німці – бірліт.
З.:А як тобі подобається найбільше?
Б.: Найбільше – бурштин – так мене кличуть на Україні!
З.: А чим ти можеш прислужитися людям?
Б.: З мене виготовляють прегарні броші, сережки, намиста, скриньки.
З.: Друже, а де тебе можна знайти?
Б.: Ну, це зовсім просто. Мешкаю я на Україні в чарівних Карпатах.
З.: Дякую, Бурштине, за цікаву розмову.
Б.: І тобі , золото, дякую і до побачення!)
6. «Власні назви. Велика буква в іменах,  по батькові та прізвищах».
А) Назви повне ім‘я.
Нюра, Маня – (Анна, Ганна), Лєра – (Валерія), Яша – (Яків), Мітя – (Дмитро), Яся – (Ярослава), Алік – (Олександр), Люся – (Людмила), Едік – (Едуард, Едвард), Веня – (Веніамін), Коля – (Микола), Женя – (Євгенія, Євгеній), Льоля – (Ольга), Аля – (Алевтина, Александра), Еля – (Ельвіра), Соня – (Софія), Маруся, Марічка – (Марія).
Б) Пригадай купюри. Встав власні іменники.
1 грн. – (Володимир Великий)
2 грн – (Ярослав Мудрий)
5 грн – (Богдан Хмельницький)
10 грн – (Іван Мазепа)
74
20 грн – (Іван Франко)
50 грн –(Михайло Грушевський)
100 грн – (Тарас Шевченко)
200 грн – (Леся Українка)
500 грн – (Григорій Сковорода)
- Хто з них пов‘язаний з літературною діяльністю, а хто з історією?
В) В лісовій школі навчалися тварини. Попробуй віднайти їх ім‘я та прізвище.
(В.Нестайко «Незвичайні пригоди в лісовій школі»)
Їжачок …, козеня …, білченя …, лосеня …,  дике порося …., зайчик …, ведмежа .., левеня ..,  лисеня … , вовченя .., рисеня …, борсученя ….
Слова для довідок: Колько Колючка, Кося Вухань, Рудик Лисовенко, Вірочка Вивірчук, Соня Лось, Михайлик Ведмеденко, Вовчик Вовченко, Боря Сук, Зіна Бебешко, Раїса Мняу, Хрюша Кабанюк, Вася Кицин.
-Як ти вважаєш, яке ім‘я та прізвище у таких учнів, як у хом‘ячка, тигреня, бджілки, джмелика?
7. «Прикметник».
А) Доповни прикметниками, використовуючи їх назви.
Капуста – (брокколі брюссельська, пекінська, білокачанна, кольорова)
Ведмедиця – (Мала, Велика)
Полюс – (Північний, Південний)
Башта – (Єйфелева, Пізанська)
Дерево – (драконове, мамонтове, пляшкове, москітове, копійне, ковбасне, зміїне, гарматне, суничне, динне)
Дощі в Простоквашино – (капусні (цілий тиждень дощ), помідорно-огурцові – (півдня сонце, півдня дощ), грибні (сонце і дощ разом)).
Б) Пригадай, яких ти знаєш акул. Добери прикметники до слова акула.
Акула(яка?) тигрова, .... (Китова, біла, пилконоса, котяча, карликова, піщана. )
В)  Дібрати прикметники так, щоб утворилися фразеологізми.


75
Язики .. (злі), красуня .. (писана), послуга .. (ведмежа), ріки .. (молочні), горобець .. (стріляний), апетит .. (вовчий), сирота .. (казанська), пам’ять .. (куряча).
8. «Дієслово».
А) Перед вами народні умільці. Напишіть, що вони робили. Підкресліть дієслова.
Гончар … (виготовляв на гончарному крузі кераміку).
Чинбар (вичиняв шкури волів, коней).
Кушнір (вичиняв шкури овець, шив хутряні вироби).
Різьбяр (прикрашав дерев’яний витвір різьбленим візерунком).
Бондар (робив діжки).
Стельмах (виготовляв колеса, сани, вози).
Бердник (робив деталь ткацького верстата)
Баришник (людина, яка скуповує товар і перепродає його).
Бортник (займався лісовим бджільництвом).
Гутник (склороб) (виготовляв вироби із скла).
Коновкар (робив відра, коновки).
Лимар (виготовляв ремінну збрую).
Б) Що сталося з головою?
Втратити голову, не лізе в голову - …; йде обертом голова, розколюється голова, крутиться голова - … ; повісити голову, похнюпити голову - …;
клепок у голові не вистачає, немає в голові - …; голову ламати - …;   вилетіло з голови - ...; ходити на голові - … .
Слова для довідок : розмірковувати, бешкетувати, не вистачає розуму, засумувати, безліч турбот, втратити здатність думати.
В) Підберіть дієслова, в яких сховалися ноти до, ре, мі, фа, соль, ля, сі.
(Подорожував, ремонтував, замінував, пофарбував, ... )
9. Робота з фразеологізмами.
А) Знайди фразеологізми, де є назви тварин. Створи фраззоопарк.
(Як кіт до сала. Надувся, як індик. Як баран на нові ворота. Вовк в овечій шкурі. )
Б) Знайди фразеологізми з назвами риб. Створи свій фразакваріум.
76
(Ганяється , як щука за карасем. Як оселедці в бочці. Колючий, як йорж.
Однобокий, як камбала. Зубаста, як щука. Акули пера. Мудрий, як пічкур. Худий, як таранька. Сховався, як карась в очереті. )
В) Знайди фразеологізми, в яких є частини тіла. Використай знання з природознавства.
(Кам’яне серце. Сушити зуби. Легка рука. Квадратні очі. Дубова голова. Осина талія. Залізні нерви. Зима на носі. Море по коліна. Дерти горло. Ноги гудуть. Лягти грудьми. Сидіти в печінках. Волосся стало дибом. Душа пішла в п’яти. Сушити голову. Сидіти на шиї. )
Г) Знайди фразеологізми, де є ім’я.
(Ахіллесова п’ята.  Герастратова слава. Дамоклів меч.)

ІІ. Застосовування  методу дослідження на уроках природознавства.
Творчо-пошукові запитання.
1.Тварини.
-Побудуй два ланцюжки живлення, використовуючи слова для довідок.
А)
Б)
Слова для довідок: миша, куниця, ліщина, зерно, лисиця, білка.
- Слідів якого звіра не знайдеш узимку?
Випиши правильну відповідь: їжака, білки, зайця, вовка, лисиці.
- Які пташки відлітають від нас навесні, а восени повертаються?
Випиши правильну відповідь: горобці, голуби, снігурі, сороки, шпаки.
2.Вода.
- Як виглядала наша планета, якщо б з неї раптово зникла вода? (Похмурі впадини морів, океанів, вкриті товстим шаром солі).
- Чому, коли кип’ятять молоко, то наливають неповну каструлю? (Враховують властивість рідини розширюватися при високій температурі).
- Чи може вода руйнувати скелі, робити тріщини в асфальті? (Так, тому що вода перетворюючись у лід, не стискується, а навпаки займає більше місця, ніж в рідкому стані. Пляшка з водою, залишена в холодильнику, лопається.
77
Саме тому взимку вода, яка замерзла у тріщині, може руйнувати скелі, а також створювати розрив в асфальті).
- Позначте речення, що містить поняття вода в газоподібному стані.
А)Іди, іди, дощику, зварим тобі борщику. (Закличка)
Б)Сірий дід,волохатий, одягнув вранці дерева й хати. (Загадка)
В)Сама собою річка ця тече.
Г)Падав сніг на поріг.
3.Корисні копалини.
- У заліза  є ще одна дивовижна властивість. В бочку з водою ненароком потрапив ніж. Вилити з бочки воду не можна. Як дістати свій ніж, не виливаючи воду? (Магнітом)
- Що називають “чорним золотом ”, “рідким золотом”, “чорною кров’ю”? (Нафта)
- «У 7 ст. на Візантію напали араби. Вони швидко просувалися країною і вже підходили до столиці – Константинополя. Становище візантійців здавалося безнадійним. Одного разу , коли вітер дув з міста, візантійці викотили на берег великі посудини і почали виливати з них у воду якусь темну рідину. Араби на це не звернули уваги, а рідина тим часом швидко розтікалася по поверхні води, і вітер гнав її прямо на кораблі візантійців. Коли рідина оточила кораблі, візантійці з берега підпалили її. Сталося диво – море загорілось. Полум’я з тріском швидко розповсюджувалось по воді. Перелякані на смерть араби не встигли отямитись, к воно охопило їхні кораблі. Так було знищено весь арабський флот ». (Нафта)
- Гуси врятували Рим. А який метал «знищив» це місто? (Свинець. Є припущення, що саме свинець потрапляв у воду і отруював її. Саме це стало причиною швидкого падіння Римської імперії. )
- Воїнам Давнього Риму і хрестоносцям платили .. (сіллю). Слово «солдат» походить від цього іменника і від дієслова «давати».
- Цей метал – один із найпоширеніших у народному господарств, в побуті, а ось в організмі людини його всього приблизно 3,5 г. Нестача цього елементу викликає важке захворювання – анемію, або малокрів‘я . Що це за метал? (Залізо)
78
 - Саме з цього мінералу була зроблена скринька в казці П.Бажова. (Малахіт)
- Давні єгиптяни використовували цю речовину для бальзамування мумій, давні греки виготовляли з неї «грецький вогонь», який захищав їхні міста від ворогів. Що це за речовина? (нафта)
4.Людина.
- Під час екскурсії у ліс Петрик захотів познайомитися з їжачком, але дуже вколовся. Куди послав “гнівну телеграму” ображений палець? (В головний мозок).
- У китайській медицині цей орган називали “князем тіла”, а у Стародавній Індії його вважали центром розуму і душі. (Серце)
- Які професії вимагають найбільшого розвитку м’язів пальців? (музикант, масажист, …)
- Які види спорту розвивають м’язи ніг? (легкоатлет, баскетболіст, футболіст, хокеїст)
- Які види спорту розвивають м’язи рук? (водне поло, гімнаст, баскетболіст, важка атлетика)
- Пневмонія – захворювання якого органу? (Легенів)
- Які органи вражає кон’юнктивіт? (Очі)
- Російський цар Петро змушував своїх підлеглих платити за … (бороду).
Ціни були різні в залежності від посади: дворянам 60 рублів, з інших – по 30 рублів.
- Їх ще називають “мускули”, що по-латині означає “миші”. (Біцепси, м’язи)
- ”Грати на _____________”.  Слово “___________” в перекладі означає “струна”. (Нерви)
- Назва цього органу виникла від слова “жолудь”. (В давнину маленькі жолуді називали “жолудками”. У деяких тварин він по формі нагадує жолудь). Що це за орган? (Шлунок)
- Древні римляни розділили органи людини на “благородні” і “неблагородні”. Які органи , на вашу думку, ввійшли до першої групи? (Серце)
- Обчисли масу води в своєму організмі. Для цього потрібно свою вагу помножити на 65 і поділити на 100.
79
5.Україна.
- У назвах яких міст і селищ України відтворюються назви корисних копалин?
(Вугледар, Вуглегірськ Антрацит, Солевар, Марганець, Солотвино, Бурштин)
- Назви яких річок України мають назви свійських тварин?
 (Жеребець басейн Сіверського Донця, Бичок басейн Сіверського Донця, Свиня басейн Західного Бугу, Куриця басейн Дніпра, Бичок басейн Дніпра, Бик басейн Дніпра)
- Яка стрілка знаходиться на Азовському морі? (Арабатська)

ІІІ. Метод дослідження на уроках математики.
1. «Величини».
А) Інсценізація. (1 клас)
- Здрастуйте. Я – Лисичка, продавець магазину тасьми. А ось і перший покупець. Здрастуй, мишенятко.
- Здрастуйте, тьотю Лиско. Продайте мені тасьми.
- Скільки тобі?
- Мама загубила лінійку і тому поміряла ось так. (Показує п‘ядь).
- Ну що ж (хитро), іди сам міряй.
- (Мишеня поміряло.) Дякую. До побачення.
- Бувай – бувай. (Хитро).
- Чому Лисичка дозволила Мишеняті самому поміряти?
- Якою мірою довжини скористалося мишеня?
- Чи користуються зараз цією мірою довжини?
- А якою сучасною мірою можна було поміряти?
Б) Математичне дослідження «Чий ковпачок?» (1 клас)
(На партах у дітей різнокольорові смужки однакової довжини. По мірі читання задачі діти загинають смужки відповідних кольорів.)
Задача. Гном в червоному ковпачку вищий за того, хто в синьому, але нижчий за того, хто в зеленому. Гном в жовтому ковпачку найнижчий. Розташуйте гномів в порядку зростання.
80
- Припустимо, що зріст найнижчого гнома 9 см, а зріст найвищого 13 см. Якого зросту можуть бути решта гномів?
(Слухання задачі.)
Зріст гнома в червоному ковпачку 12 см, а зріст гнома в синьому ковпачку 10 см.
- Поставте запитання. (На скільки вищий гном в червоному ковпачку?)
- Чи доречне буде запитання: «Скільки разом?»
- Знайди інформацію про гномів.
В) «Куточки», або «Займи позицію».
- Чи потрібні старовинні міри довжини?
Потрібно. (Коли немає під рукою лінійки).
Не потрібно. (Дуже багато величин – плутанина; точно не поміряєш.)
   Тепер старовинними величинами не користуються, але вони не забуті. І нині, коли шиють плаття, то кажуть: «Треба вкоротити на три пальці». А в Англії до цього часу вимірюють висоту коней долонями.
2.Робота над задачами.
А) З клас  -  № 211.
Маса теляти 42 кг, а індички – у 6 раз менша, а курки – на 4 кг менша від маси індички. Яка маса курки?
Розв‘язання:
42 : 6 = 7(кг) – маса індички
7 – 4 = 3 (кг) – маса курки
- Віднови умову задачі за розв‘язком, якщо відомо, що вона максимально схожа до попередньої.
42 + 7 = 49
49 – 46 = 3
- Про що буде ця задача? (Про масу теля, про масу індички, про масу курки.)
- Які числа будуть відомі в задачі? (42, 7, 46)
- Порівняйте їх з попередньою задачею і скажіть, що відомо вам в другій задачі?
(Маса теляти – 42 кг, маса – індички - 7 кг.)
81
-В другій дії ми віднімаємо. Згадайте, при якій умові ми використовуємо дію віднімання? (Коли задача на порівняння або в умові є на стільки то менше.)
- Чи доречно тут поставити запитання: «На скільки важче?» (Ні, тому що маса курки не може бути 46 кг.)
- Що ж означає число 46? (На 46 кг маса курки менша, за масу теляти і індички разом.)
- Яке запитання ви поставили до цієї умови?
- Що спільного в цих задачах? А чим вони відрізняються?
- Знайди інформацію, яка найбільша може бути маса курки, теляти, індички.
Б) 3 клас - № 218.
Батько купив 15 кг картоплі в 5 однакових сітках. Син допоміг йому нести 2 сітки. Скільки кілограмів картоплі ніс син?
Розв‘язання:
1) 15 : 5 = 3 (кг) - важить одна сітка
2) 3 х 2 = 6 (кг) – ніс син

До уваги учнів пропонується розв‘язання, яке виконав Незнайко.
1) 5 – 2 = 3
2) 15 : 5 = 3
3) 3 х 3 = 9
4) 15 – 9 = 6
- Чи правильно розв‘язав задачу Незнайко?
- Що він знаходив кожною дією?
- Чи кращий спосіб Незнайка?
- Які сорти картоплі ми можемо купити в супермаркетах?
В) 3 клас - № 227
За 5 годин роботи двигуна було витрачено 30 л пального. Скільки літрів пального потрібно для 8 годин роботи такого двигуна?
30 : 5 = 6 (л) – витратив двигун за 1 годину роботи
6 х 8 = 48 (л) – потрібно на 8 годин роботи
- Незнайко розв‘язав цю задачу іншим способом. Знайдіть цей спосіб.

82
(або пропонується другий спосіб розв‘язання, тоді треба дати пояснення до кожної дії).
2 спосіб.
1) 30 : 5 = 6 (л) – витрачав двигун за 1 годину роботи
2) 8 – 5 = 3 (л) – на скільки більше працював двигун
3) 6 х 3 = 18 (л) – на скільки більше літрів пального витратив двигун
4) 30 + 18 = 48 (л) – витратив двигун за 8 годин роботи
- Який спосіб кращий?
- Знайдіть інформацію, на яких екологічно чистих ресурсах  може працювати двигун?




























83
СПИСОК   ЛІТЕРАТУРИ

1.     Байбара Т. Компетентнісний підхід в початковій ланці освіти: теоретичний аспект// Початкова школа.-2010.-№8.

2.     Ващенко О.,Свириденко С. Готовність вчителя до використання здоров’язберігаючих технологій у  навчально-виховному процесі //Здоров’я та фізична культура.-2006.-№8,-с.1-6.

3.     Єрмаков І.Г., Пузіков Д.О. Життєві компетенції особистості. Практично зорієнтований посібник.- Донецьк: Каштан, 2007.

4.     Зайцева І.І. Розвиток дидактичної  компетентності вчителя з метою забезпечення якості освіти // Початкове навчання та виховання.-2010.-№1.-с.4-9.

5.     Інтерактивні методи навчання в практиці роботи початкової школи, К.:
Основа, 2005 р.

6.     Компетентнісний підхід: система впровадження в  школі // упоряд. :
Родигіна І.В., Дементьєва Л.М., Погорєлов А. І.,Луценко О.Г.-К. :
Шк. Світ, 2010.-112с.- ( Бібліотека « Шкільного світу»)

7.     Лазаренко Т.В. Формування логіко-математичної компетентності учнів //
Початкове навчання та виховання.-2011.-№2.-с.21-24.

8.     Можаєва О.М. Формування і розвиток основних компетентностей 
особистості  в початковій  школі // Початкова освіта.-2009.-№32.

9.     Національна доктрина розвитку освіти України в ХХІст., затверд. 17.04.02

року за №347.

Немає коментарів:

Дописати коментар