УРОК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ
(3 клас)
Тема. В іменника –іменини.
МЕТА: формувати знання про іменник як частину мови; закріпити
вміння визначати число, рід іменників; розпізнавати назви істот та неістот,
власні та загальні назви; розвивати творчі здібності, самостійність,
спостережливість, уяву, зв’язне мовлення; збагачувати словниковий запас;
виховувати любов та повагу до України, до української мови і природи.
ОБЛАДНАННЯ: творчі завдання для роботи в парах, схеми-опори
«іменник», мовні забавлянки, предметні малюнки,
зображення « Наші краєвиди», кошик з яблучками.
Х І Д У Р О К У
І.
ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ. АКТИВІЗАЦІЯ УЧНІВ ДО
НАВЧАЛЬНОЇ РОБОТИ.
Продзвенів
уже дзвінок,
Починається урок.
Він незвичний і цікавий—
Гостей багато завітало,
Давайте звернемось до гостей
І лагідно промовим:»Добрий день!»
-Діти, а ви хочете, щоб цей
урок пройшов цікаво? Що для цього потрібно?
-Я впевнена, що ви мені допоможете сьогодні.
Сьогодні у нас незвичайний урок—
У світ фантазії зробимо ще один
крок.
А з творчістю ми вже стрічались не
раз,
І знову вона завітала до нас.
Це час міркувань, наполегливий час,
Цікаві завдання чекають на вас.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
1.Каліграфічна хвилинка.
Зошити свої
ми відкриваємо
І під нахилом тримаємо.
Сидимо рівно, не нахиляємось,
А ми поглянемо, як ви стараєтесь.
-На малюнках, які ви бачите
на дошці, -чудові краєвиди нашої неньки України.
Україна, рідний край—
Поле, річка, синій гай,
Любо стежкою іти.
Тут живемо я і ти.
118
Пишуть: У У У
У уууу аї Ук кр ра на Україна
-Діти, доберіть синоніми до слова Україна.
(Діти добирають і записують
синоніми—Батьківщина, рідний край,
Вітчизна.)
-Зробіть звуко-буквений
аналіз слова Україна—4скл., 8зв, 7б.
-Поділіть це слово на склади
( У-КРА-Ї-НА) і для переносу (УК-РА-ЇНА або УК-РАЇ-НА).
ЗОРОВИЙ диктант.
Столиця
України—місто Київ.
--Підкресліть головні члени речення. До якої частини мови вони належать?(
Підмет і присудок виражені іменником).
2.Бесіда.
-Діти, пригадуєте казку про
Царицю Граматику, яка поділила всі слова на 10 частин мови?
Цікаво, що іменники тоді шикувалися найдовше. Як ви гадаєте, чому?
Розкрию вам секрет: тому, що іменник-це найчисельніша частина мови. У словнику
української мови, що складається з 11 томів, налічується 135 тисяч слів, і
половина цих слів-іменники. Ось яка
величезна, могутня, незрівнянна за чисельністю частина мови-іменник.
Іменник-дуже важлива частина мови: оточує нас, скрізь ми його бачимо, чуємо,
відчуваємо, називаєм його іменем предмет.
-А які
іменники ви чули змалку у своєму житті?(Мама, тато, життя, здоров’я,
вода хліб, праця, мир).
Є у світі слів багато,
Але дорожче всіх
Іменники:син, мати,
Оселя, дім, поріг.
А
ще—слова родина
І ненька—Україна.
Не забуваймо їх!
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ.
-Отже, сьогодні на уроці завітаємо в гості на іменини до іменника.
Який співець, поет, який письменник.
Уперше слово вигадав –іменник?
Іменник! Він взяв собі на плечі
Велике діло—визначати речі.
-А тепер ми з вами повторимо,
що ми знаємо про велику родину.
119
ІV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ.
1.
Вправа
«МОЗКОВИЙ ШТУРМ».
1)Іменник-це...
2)Іменник
відповідає на питання...
3)Іменник
означає...
4)Із
великої букви пишемо... і т. д....
2.
МАЛЮНКОВИЙ РОЗПОДІЛЬНИЙ ДИКТАНТ.
--Далі
іменник пропонує нам подорожувати нашою країною. З метою перевірки
ваших знань про назви істот і
неістот.
--Запишіть
назви предметів, які ви бачите на малюнках, розподіливши їх на назви істот і
неістот.
Робота
в парах.
(І в. виписує
назви істот, ІІ в.—назви неістот. Потім обмінюються зошитами і перевіряють
завдання товариша).
(На дошці
малюнки: зайчик, верблюд, космонавт,
комп’ютер, апельсин, абрикос, черешня, автомобіль ).
--Виправте
помилку, яку спричинив у комп’ютері вірус.
(На
табло записані слова у два стовпчики
ЗАЄЦЬ АПЕЛЬСИН
ВЕРБЛЮД АБРИКОС
КОСМОНАВТ ЧЕРЕШНЯ
КОМП’ЮТЕР АВТОМОБІЛЬ
2.
Робота в
групах.
-З
метою перевірки знань про власні і загальні назви пропоную виконати роботу в
групах.
І-ша група. Виписати
слова, що означають власні назви,вставляючи потрібні букви.
ІІ-га група. Виписати
слова, що означають загальні назви, вставляючи потрібні букви.
СЛОВА для цих груп:
_ніпро, _иїв, _ічка, _оре, _оринь, _істо, _івне, _толиця,- _ори, _арпати.
_ніпро, _иїв, _ічка, _оре, _оринь, _істо, _івне, _толиця,- _ори, _арпати.
ІІІ-я група. У
лівому стовпчику—загальні іменники, у правому—власні. З’єднайте їх попарно.
космонавт Віктор Янукович
кролик Мишко
президент Леонід Каденюк
ведмідь Вухань
4-та група. Із даних
слів скласти речення. Загальні назви підкреслити однією рискою, а власні—двома.
(Кузнецовськ, місто, Стир, на, побудоване, річці).
(України, столиця, Київ).
120
Ви
добре знаєте наш край
І
мову нашу солов’їну.
Люби,
шануй, оберігай
Усе,
що зветься Україна.
Інтерактивна вправа «Карусель»
- Іменник пропонує вам покататися на каруселі.
Кожна група отримує фломастери різних кольорів. На партах лежить аркуші паперу,
де вам необхідно записати назви сіл (перший аркуш), клички тварин (другий
аркуш), імена людей (третій аркуш). Працювати над кожним завданням будете 1
хвилину, а потім за сигналом учителя виконуватимете наступне завдання. Уважно
прочитайте записи попередньої групи і напишіть свої іменники не повторюючись.
Перевірка.
- Як необхідно писати ці іменники? Чому?
4.Виконання
завдань за вибором з метою перевірки знань про вміння визначати рід іменників.
-Іменник
хоче пригостити вас яблучками. У нього в кошику є різні яблучка, але вони
містять завдання. Зелені яблучка
мають завдання легкі, вони оцінюються 6
балами. Жовті яблучка-містять
завдання на 9 балів. Червоні
яблучка-із творчим завданням і оцінюються
12 балами.
Завдання
на зелених яблучках.
--Випишіть іменники в три колонки, розподіливши їх за
родами.
Брат, вівця, сонце, поле, агрус,
сестра, жайворонок, ім’я, істота, хутро, абрикос, машина, учениця, юннат,
училище.
Виконане завдання матиме такий
вигляд
Ч.Р. Ж.Р. С.Р.
брат вівця сонце
агрус сестра поле
жайворонок істота ім’я
абрикос машина хутро
юннат учениця училище
- Підкресліть у кожному слові першу літеру. Із підкреслених
букв складіть речення. Перевірте його(речення записане на дошці). Якщо ви
роботу виконали правильно, у вас у зошитах буде таке речення.
Бажаю всім успіху !
Завдання на червоних яблучках.
-Прочитайте
загадки і відгадайте їх. Слова відгадки запишіть у зошит, розподіливши їх у три
колонки за родами. (Ч. Р. , Ж. Р., С.
Р.)
Складіть свою загадку і в
слові-відгадці визначте рід.
121
Лазить над нами догори ногами,завжди
мандрує, все покуштує.(Муха)
Високо стоїть, одне око має, всюди
заглядає. (Сонце)
В мене шубка з колючок, в мене сіра
спинка.
Ніс, як чорний п’ятачок,
очі—намистинки. (Їжачок)
Коло бабусі сидить у кожусі, проти печі гріється,
Без водички миється. ( Котик або кошеня)
Бачити—не бачить, чути—не чує, мовчки говорить, добре мудрує. (Книжка)
Літом одягається, а на зиму одежі цурається.
(Дерево)
Завдання на жовтих яблучках.
На картках три групи іменників. Визначити рід іменників у кожній групі..
Знайти у кожній групі зайве слово. Обгрунтуйте свій вибір.
--Що у них спільного? (Належать до словникових слів)
--Відшукайте споріднені слова?(Комбайн, комбайнер) Визначте їх корінь.
--Складіть речення зі словами комбайн
і комбайнер
.
1)диван, крісло, комбайн, стілець, стіл;
2)слива, вишня, яблуня, пшениця, груша;
3)село, дзеркало, сонце, комбайнер, озеро.
V.ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА (зі словниковими словами)
Зацвіла в саду
черешня,
Пахне у парку
черемха.
Космонавт летить в
ракеті,
Качка живе в
очереті.
Ідемо по коридору
За секунду
сантиметр,
А по радіо вже скоро
Виступить наш
президент.
VІ. МОВНА ЗАБАВЛЯНКА
-Вчитель запитує дітей, в якому числі стоїть слово штани.
Учень піднімає руку і
говорить:
-Верхня частина—в однині, а
нижня—в множині.
-На уроці вчитель запитує:
-А скажи мені, як же буде в
множині іменник людина ?
-Це слово буде у множині
люди.
122
-Мудрий ти, хлопчино. А як
буде в множині дитина?
-Як таке не знати? Це будуть
– близнята!
-Діти, є в українській мові слова, які можуть стояти
тільки у формі однини, або тільки у формі множини.
-Які це слова? (М’ясо,
молоко, читання, любов, радість, масло, ніжність;
Двері,
ножиці, граблі, макарони, гроші, канікули, дрова, ворота...)
---Отже, ми знаємо, що іменник може означати один предмет або декілька
предметів, тобто іменники змінюються за числами.
УІІ.ТВОРЧЕ ЗАВДАННЯ із метою
перевірки умінь визначати число іменників.
РОБОТА в групах.
1-ша група. Подані слова поставити у множині.
Мороз—морози місяць—місяці
Зима—зими даль--далі
Земля—землі птаство—птаства
(При перевірці відкрити дошку і поставити питання:
--Відшукайте помилку? (Так, таке слово не існує в українській мові.
Чому? (не має форми множини).
2-га група. Прочитайте вірш Т.Г.Шевченка. Які іменники
вжиті в однині, а які—у множині?
Доведіть свою думку.
Сонце заходить, гори
чорніють,
Пташечка тихне, поле німіє.
Радіють люди, що одпочинуть,
І я дивлюся... І серцем лину
В темний садочок на Україну.
3-я група. Відгадайте загадки. У словах-відгадках визначити
число іменників і зробити висновок, що в українській мові є такі іменники, що
вживаються тільки у множині або тільки в
однині.)
Рідке, а не
вола, біле, а не сніг. (Молоко)
У зимову веселу пору ми—кращі друзі
дітвори.
Вивозять діти нас на гору, а ми веземо
їх з гори. (Сани)
Хто входить і виходить, той першим нам
руку подає,
Ми стоїмо завжди на вході, нас у хаті
кілька є. (Двері)
Хто мене роздягає, той сльози
проливає.(Цибуля)
123
4-та група.
Перепишіть текст, вставляючи закінчення. Визначіть число іменників.
Свистить, тьохкає в кущ... соловейк... . Цвітуть фіалк...
і конвалі... .
Над ними літають бджол... і
джмел... . Дзвінко кує зозул... . Вся природ...
радіє.
ПІДСУМОК УРОКУ.
1.Метод « Коло знань»
Згадайте все , що ви знаєте про іменник як
частину мови.
2.Розв’яжіть ребуси і визначте рід
іменників.
МІ100 100лиця 100лик 40а
7’я 100ляр
3.
Бесіда. Наш урок
наближається до завершення. Ви плідно працювали. А тепер заплющіть очі і уявіть
найближчу людину. Що б ви їй розповіли
про сьогоднішній урок?
Можете розпочати так: « На сьогоднішньому
уроці...»
Урок закінчується, друзі,
Підбити підсумок вже час.
Що ж за слова ці є, скажіть-но:
Лінійка, дятел, дім, моряк?
Які із них відповідають
На запитання хто?
Які—на що?
Ви виконали все-все-все
І працювали гарно,
Тож чи у класі розцвіла
Жоржина незвичайна?
(Учитель відкриває шторку і
бере квітку).
Так,
зацвіла, тож молодці!
(Вітаємо іменника із іменинами)
Тепер
щоденники відкрили всі---
Записуєм завдання.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
-Списати із читанки вірш,
підкреслити іменники, визначити в них число і рід.
-Скласти схему-пам’ятку про те, які відомості про іменник ми повторили.
124
Конспект уроку
розвитку зв'язного мовлення.
4 клас
Тема. Складання тексту-міркування "Віночок вити –
життя любити".
Мета: 1) лінгвістичний компонент — закріпити знання про
побудову тексту, ознаки і структуру тексту-міркування; 2) комунікативний
компонент — формувати уміння складати власні висловлювання на зразок міркування
відповідно до мети та з орієнтацією на адресата мовлення; удосконалювати уміння
аудіювання та письма; 3) діяльнісний компонент — розвивати уміння аналізувати,
синтезувати, висловлювати думку у логічній послідовності; удосконалювати
креативні уміння та навички роботи з пам'ятками; 4) культурологічний —
розширити уявлення про традиції і звичаї українського народу, його символи та
обереги.
Тип уроку — урок розвитку зв'язного мовлення.
Провідний метод уроку — комунікативний; підхід —
комунікативно- діяльнісний.
Обладнання: тексти про вінок на кожен стіл, зображення
вінка, пам'ятки до складання текстів-міркувань, тематичні тлумачні словники.
Хід уроку
Вінок — невід'ємна частина українського дівочого національного костюма. Це не тільки прикраса,
це — оберіг, "таємничий знахар душі". Хід уроку
I. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні на уроці ми не тільки згадаємо основні ознаки
тексту, особливості текстів-міркувань, їх структуру, навчимося самостійно
складати тексти-міркування, а й дізнаємось багато нового і цікавого про
обов'язковий елемент дівочого українського вбрання — вінок. Кожна дівчина знала
властивості квітів і трав, які з любов'ю вплітала до вінка, бо вони
символізували різні моральні якості, оберігали її від хвороб, зла, всіляких
негараздів.
Погляньте на слова, записані на дошці. Вони стануть
поштовхом для роботи нашої Думки, Уяви, Фантазії, Пам'яті, будуть супроводжувати
нас протягом усього уроку. Результатом нашої спільної, а потім самостійної
роботи стане створення власного висловлювання (письмового) про одну з рослин,
що їх
дівчата
вплітали до вінків.
125
II. Інтелектуальна розминка. Розв'язування кросворда на
основі загадок про квіти, які вплітались до вінка. Під час цієї роботи учні
можуть користуватись тематичним тлумачним словником, який лежить на парті.
По горизонталі:
1.Виглядають із
пшениці синьоокі чарівниці.
2.Стоять у полі
сестриці золотоокі з білими віями.
3.Хто з вас, діти,
нас не знає?
Ми у лісі проживаєм.
Дзвоном сонце зустрічаєм,
Маєм гарні, сині очки, називаємось...
4.Йде на літо він
у поле, сам росте чубатий, голий; а на зиму йде до хати, щоб усіх позодягати.
5.Сіяв шпак
червоний..., а вродило просо. Здивувався: як це так? Де воно взялося?
По вертикалі:
6.Золоте
решето чорних хатинок повне.
7. Є в степу такий
полин: запах чудодійний має наших пагорбів й долин. Раз
126
дихнеш — здоровий будеш, рідний край свій не
забудеш.
8.Все
мороз поглушив, а мого цвіту не згубив.
9.Мов
жаринки, ... квітнуть на осонні.
Ще й у мене у руці — на моїй долоні.
Відповіді: 1.
Волошка. 2. Ромашка. 3. Дзвіночки. 4. Льон. 5. Мак. 6. Соняшник. 7. Євшан. 8.
Барвінок. 9. Чебрець.
Підбиття підсумків. Запис слів-відгадок на дошці.
III. Усна робота з текстом-зразком. записаним на доїнні.
Прочитайте текст, а потім виконайте завдання.
Український вінок — справжнє диво нашого народу. Адже
кожна квіточка у вінку не лише прикрашала голову дівчини, а й слугувала
оберегом, дарувала їй свою силу та вроду. Щоб сплести вінок, треба було знати
властивості та символіку кожної квітки.
Отож недарма кажуть, що плести віночок — то справжнє
мистецтво.
Завдання.
1. Визначити, про що розповідається в тексті, його
головну думку.
2. В якій ситуації спілкування цей текст може бути
використаний?
3. Який це текст за типом мовлення? Довести це
у вигляді міркування.
у вигляді міркування.
4. Визначити зачин (тезу, твердження), докази та висновки
(кінцівку).
IV. Сприйняття тексту-міркування на слух (аудіювання).
Уважно прослухайте текст, запишіть опорні слова,
виконайте завдання.
Обов'язковим елементом українського віночка був деревій.
Ці дрібненькі квіточки здалеку подібні на велику квітку,
яка нагадує деревце. Коли квітки відцвітають, вітер розносить насіння
далеко-далеко. Та хоч би де проросла ця рослина, вона завжди цвіте.
Тому люди вплели її до віночка як символ нескореності.
Завдання:
1.Знайти у тексті
речення-твердження.
2.Якими словами
автор доводить свою думку?
127
3.Чому деревій
називають символом нескореності?
4.Де може зустрітися
такий текст?
5.Скласти
структурну схему цього тексту (на дошці). (Структурна схема може виглядати так:
I. Теза —
Деревій — обов'язковий елемент українського віночка.
II.Докази —
Стебла деревію схожі на деревце, яке цвіте в будь-яких, навіть несприятливих умовах.
III. Висновок: Деревій — символ нескореності
українського народу...).
V. Робота з деформованим текстом.
Завдання.
1.Прочитати
речення, поміняти їх місцями так, щоб вийшов зв'язний текст.
2.Який це
текст — розповідь, опис чи міркування?
3.Запишіть
виправлений текст, звертаючи увагу на те, що кожна частина пишеться з абзацу.
Тому барвінок — обов'язкова квітка в українському вінку.
Барвінок — дивна квітка. Адже вона зберігає свій синій колір навіть під снігом.
Люди шанують барвінок, вважають його символом життя.
VI. Розвиток умінь читати.
Ми вже ознайомились зі значенням деревію та барвінку для
плетення вінка. Прочитайте вголос (за варіантами) невеличкі тексти, присвячені
іншим квітам.
Намагайтесь, щоб читання було виразним. Логічно виділяйте
слова, важливі для розкриття думки, тези, висновку.
Вплітали до віночків любисток і волошку. За народним
повір'ям, колись вони були птахами, які вчили людей любити один одного, бути
щирими в розмовах. Коли ж померли, то проросли двома рослинами — любистком і
волошкою. Люди люблять їх не лише за пахощі, а й за лікарські властивості. їх
використовують, миючи волосся, купаючи діток. Тому у віночку це символ людської
відданості, вміння бути корисним.
128
Калина (легенда)
То було давним-давно. В одному селі жила дуже
красива дівчина, яку звали Калина. її любили люди за добре серце. Якось, ідучи
в лісі, Калина викопала тонке стебельце, посадила його край дороги. Із
стебельця виріс великий кущ. А потім зацвів білим цвітом, а коли осипався цвіт,
заблищали на кущі, як намистинки, ягоди, а в кожній ягідці — зернятко, як
маленьке сердечко. Прийшла одного разу Калина, а кущ їй каже:
— На згадку про твоє добре серце, щоб тебе не забували
люди, подаруй мені своє ім'я Калина.
А коли вороги напали на село, Калинка, щоб врятувати
односельчан, завела ворогів у дрімучий ліс, де загинула сама. А там, де
розбризкалася дівоча кров, виросли калинові кущі.
VII. Робота
над складанням власного висловлювання.
Ми читали, слухали, аналізували тексти, а тепер час самим
написати твір-міркування. Нам допоможуть пам'ятка, яка є на кожному столі, тематичний
словничок та опорні слова.
Пам'ятка для написання твору-міркування
• Поміркуй,
яку думку ти будеш доводити. Сформулюй заголовок у вигляді питання.
• Чітка і
лаконічна відповідь на питання буде твердженням твого міркування.
• Уяви
адресата мовлення. Аргументи (докази) мають бути йому цікавими і переконливими.
• Для
зв'язки частин тексту використовуй слова: по-перше, по-друге, таким чином.
• Висновок
у висловлюванні має бути пов'язаний з головною думкою і узагальнювати докази.
• Перечитай
написане, перевір, чи є у ньому зайві речення, не пов'язані з головною думкою.
Викресли їх.
129
Завдання. Самостійно склади і запиши в зошиті
текст-міркування "Чому до віночка вплітають цвіт калини?".
Мовленнєва ситуація — уяви,
що до тебе звернулись з редакції журналу "Чомусик" з пропозицією
написати про калину як символ України та її наявність в українському віночку.
Деякі читачі стверджують, що у вінок вплітаються тільки польові квіти, а не
цвіт кущів. Твоя думка має бути переконливою.
Мета спілкування — переконливо
довести необхідність цвіту калини у вінку.
Адресат мовлення — читачі
науково-популярного журналу, який виходить за межами України.
Опорні слова: символ
України, оберіг, ніжні запашні квіти; білий і гарний цвіт, наче дівчина у
весільному вбранні, символ любові до отчого краю, символ краси і дівочої вроди,
символізує красиве і корисне, відтворює духовний потяг до своєї землі.
Короткий тематичний тлумачний словник до теми Вінок —
прикраса українських дівчат, яка складається з квітів, листя, гілочок,
сплетених у коло.
А волошок, маку скільки! Материнка, сокирки, І дзвіночки,
Й васильки — Все нам добре на вінки.
(К.Перелісна)
Барвінок — трав'яниста рослина з вічнозеленим листям і
блакитними квітами. А вже барвінку
листя стелеться зеленим килимом до ніг. (Н.Забіла).
Волошка — польова трав'яниста рослина із синіми квітками,
що росте переважно серед озимих культур. Я
волошки в житі рвала і плела собі вінок. (Л.Забашта).
Деревій — трав'яниста запашна лікарська рослина з білими
дрібними суцвіттями. Пахне деревієм,
чебрецем, полином тихе надвечір'я в полі за селом. (І. Гончаренко).
Калина — кущова рослина з білими квітами і червоними
ягодами. На калині вже червоніли
кетяги ягід. (І. Нечуй-Левицький).
Льон — трав'яниста рослина з волокнистим стеблом,
голубими квітами, багатим на олію насінням. А льон цвіте синьо-синьо. (Народна творчість).
130
Любисток — багаторічна ароматична трав'яниста рослина з
різьбленим листям. Пахне любисток і
м'ята. (ДЛуценко).
Мак — трав'яниста рослина з довгим стеблом, великими
квітами і плодом у вигляді кулі, наповненої дрібним насінням. А мак цвіте віки в роздоллі. (М.Стельмах).
Мальва — багаторічна рослина з високим стеблом і великими
яскравими квітами. Палахкотять біля
вікон животрепетним вогнем розвихрені мальви. (І.Цюпа).
М'ята — багаторічна трав'яниста запашна рослина з
довгастими листками та дрібними квітками, зібраними у густі кільця. Навкруги ллються пахощі лелій, левкоїв, рожі
та м'яти. (І.Нечуй-Левицький).
Півонія — декоративна рослина з великими квітками білого,
рожевого або червоного кольору. О
місячне сяйво і спів солов'я, півонії, мальви, жоржини. (В.Сосюра).
Рута — багаторічна рослина, яка містить у собі ефірну
олію і використовується в медицині та парфюмерії. Поля зеленіли, як рута. (П.Мирний ).
Символ — умовне позначення якогось предмета, поняття чи
явища; художній образ, що передає яку-небудь думку, ідею. Голуб — символ миру.
Оберіг — предмет, якому приписується властивість
захищати, боронити від кого-, чого-небудь небезпечного, шкідливого. А талісман ще звався оберіг. (Л.
Костенко).
Оздоблювати — надавати кому-, чому-небудь гарного вигляду
за допомогою яких-небудь прикрас; прикрашати.
VIII. Підбиття підсумків уроку. Зачитування творів-міркувань,
їх оцінювання.
Немає коментарів:
Дописати коментар