УРОК ЧИТАННЯ
в 3-му
класі
ТЕМА.
ЛЮДИНА
НАРОДЖУЄТЬСЯ, ЩОБ ЛИШИТИ ПО СОБІ СЛІД ВІЧНИЙ.
В.О.Сухомлинський
«Який слід повинна залишити людина на землі?»
Мета:
вчити учнів
розуміти тект, розивати уміння виділяти головне, висловлювати свої міркування про розуміння морально-етичних
проблем; збагаувати уявлення школярів про людяність, високе ім’я людини;
сприяти осмисленню філософського поняття «слід людини на землі»; спонукати до висловлювань про те, з чого починається
людина; формувати навички інтонаційного читання, роботи над мрвою твору;
розвивати критичне мислення; виховувати любов до праці, бажання працювати.
Обладнання:загадки,
прислів’я, словникові слова, капелюхи.
ХІД
УРОКУ
І. Організація учнівського
колективу.
Психологічний настрій.
Усміхнімось всім довкола:
Небу, сонцю, квітам, людям.
І тоді обов’язково
День для нас привітним буде.
-Любі діти
Кожен день ви даруєте мені свої знання, свої міркування, свої посмішки, ласку,
тепло, добро, щирі почуття. Сьогодні я вирішила зробити вам подарунок. Я дарую
вам свій урок. Що ви від нього отримаєте, скажете наприкінці уроку. Я бажаю вам успіху!
Життя дароване людині
На добрі справи і діла.
І
щоб нести людську святиню
У вічність та у майбуття.
І кожному дарована стежина,
Якою йде добро,
А десь далеко ходить зло.
Та пильним має кожен бути,
Щоб не вдалося злу дороги перетнути!
Щоб до кінця пройти, а потім зміг
збагнути,
Що не даремно в світі цьому жив,
Любив, добро творив!
]
113
Учениця читає вірш.
Ти добро лиш твори повсюди.
Хай теплом твої повняться груди.
Ти посій і доглянь пшеницю,
Викопай і почисть криницю,
Викопай і почисть криницю,
Волю дай, нагодуй пташину,
Приласкай і забав дитину,
Бо людина у цьому світі
Лиш добро повинна творити!
ІІ.Актуалізація опорних знань
1. Технологія
«Мозковий штурм»
-Що ти встиг зробити доброго протягом минулого тижня?
2.Читання анаграм.
Тящас,
гавапо, рістьщи,повільвідністьда, ністьчуй.
3.Прочитайте прислів’я .
броДо ритвоти—бесе севетили.
(Добро творити—себе
веселити).
1. «Асоціативний кущ»
до слова СЛІД
--Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте
слово слід?
(Слід
ступні, бруд, пам’ять, слід тварини)
2. Гра « ПОМІНЯЙТЕ
місцями»
Діти розглядають запис і
знаходять слова у стовпчиках. Читають кожне слово у звичайному темпі, потім -
пришвидшено.
-Подумайте,
як поміняти ці слова місцями, щоб вийшло речення.
а
н
|
д
і
л
с
|
й
и
к
я
|
і
л
м
е
з
|
а
н
и
д
л
ю
|
а
н
н
и
в
о
п
|
и
т
и
ш
и
л
з
а
|
(Який слід
повинна залишити людина на землі?)
114
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ теми і мети уроку
-Чи можете
відповісти на це запитання?
Проблемний
виклад.
-Якщо ви
впевнені, що слід людини повинен бути добрим, поставте букву
(А).
-Чкщо, на вашу
думку,слід повинен залишитися будь-який,
поставте букву (Б).
-Якщо ви не
впевнені, вам потрібна допомога, ставте букву(Х).
-Повторне
опитування відбудеться наприкінці уроку.
ІV.
МОТИВАЦІЯ навчальної діяльності
З маленького зернятка виросте колос у
полі,
Із хмаринки малої йде дощ на роздоллі,
З малого струмка витікає ріка,
З малої стежини –твій шлях до вершини
життя.
-Щоб зрости
людиною доброю, чуйною, уважною, необхідно змалку плекати в собі насіння
доброти, вчитисч творити добро.
Сьогодні настав час поповнити нашу
скарбничку знань, ще раз переконатися в тому, що людина недаремно прийшла у цей
світ, вона повинна обов’язково залишити після себе слід.
-Допоможе
нам це зрозуміти оповідання
В.Сухомлинського «Який слід повинна залишити людина на землі?»
V. РОБОТА над оповіданням В.Сухомлинського «Який слід
повинна залишити людина на землі?»
1.Словникова робота.
а) Читання колонок слів повільно, а
потім швидко.
Люди стрибнув
будинок залишив
гордістю затвердів
хлопчик побіг
чоловік переїздив
життя склав
слід подумав
відбиток посадив
б)Дібрати слова-антоніми до слів
старість, мало, згадалось, докір, найвищий.
в)Доберіть синоніми до слова
докір(осуд, звинувачення)
г)Як ви розумієте слова:
осторонь (збоку, окремо, біля, коло)
знизують плечима (виявляють здивування,
непорозуміння);
випестувати (дбайливо доглядати,
виплекати).
115
2.Колективна робота над оповіданням.
а) Читання
вчителем(до слів «Минуло багато років»)
-Про кого
розповідається у цій частині оповідання?
б) Читання «
ланцюжком» до слів «...ніхто не пам’ятає такого чоловічка»)
-Як склалася
доля хлопчика?
-Про що він згадав на старості?
в)
Самостійне читання оповідання учнями до кінця.
-Прочитайте,
що спитав у Чоловіка один дід.(Що ж ти залишив після себе?)
г) Щоб дати
відповідь на це питання, прочитаємо
останній абзац всі разом вголос.
3. Аналіз змісту прочитаного з
елементами вибіркового читання.
-Зачитайте
думки майстра.
-Чому майстер із докором звернувся до
хлопчика?
-Про що запитав чоловіка дідусь?
-Прочитайте про вчинок хлопчика.
Чи зрозумів він тоді те, що зробив
погано?
-Як ви розумієте вислів «ні до чого
не прихилявся—ні руками, ні душею»?
-Як прийняло рідне село старого чоловіка?
-Що залишив після себе Чоловік на землі?
4.Читання за особами розмови діда і чоловіка.
-Чи усвідомив чоловік суть життя?
5.Робота в групах.
1-ша група. Продовжіть роздуми та покаяння чоловіка.
2-га група.Поміркуйте, який слід повинна залишити на землі
людина.(Побудувати будинок, зробити добрі справи, посадити дерева, виростити і
виховати дітей, виростити багатий врожай, скласти пісню, написати книгу. Це має бути така справа, яка б і після смерті людини
нагадувала про неї іншим.)
3-тя група. Прочитайте прислів’я, поясніть його значення.
1 зробиш 4 кайся 2 добро 5 вдієш
6 лихо 7 начувайся 3 не
4-та група.Прочитайте прислівя.Яке з них виражає головну думку оповідання?
116
ВСЕ ТРУДОМ СТАВИТЬСЯ, ВСЕ ТРУДОМ СЛАВИТЬСЯ.
Все
добре переймай,а злого уникай.
6.Робота в зошитах.
1) Підсумком роздумів Чоловіка над своїм життям є слова:
а) Так треба
було жити...
б) Не так треба було жити...
в) Чи залишив на землі добрий
слід...
2. Продовжіть міркування.
Щоб життя прожити не марно, треба...
VІ.
ПІДСУМОК УРОКУ.
1.Гра « Адвокати і судді»
Нашими фактами зацікавився
ведучий телепередачі «Кримінал». Він просить допомогти йому визначитись, чи
засуджувати цього старого чоловіка за його зовсім непомітний слід у житті, чи
ні.
Допоможуть нам це зробити два
капелюхи: світлий-захист, темний-осуд.(Діти кладуть фішки у відповідні
капелюхи. В якому капелюсі фішок більше, та думка й переможе.)
2.Повторне інтерактивне
опитування.
Результати фіксуються у
таблиці та порівнюються.
І опитування ІІ
опитування
А- А-
Б- Б-
Х- Х-
3. Бесіда за питаннями.
-Чи переконались ви в тому,
що тільки добро, добрі вчинки залишають
після себе слід, наповнюють серце теплом, щирістю?
Тільки праця залишає слід на
землі.Людське серце завжди має бути відкритим для благородності,
добра.людяності, щирості і любові.Саме таким
було серце Василя Сухомлинського—
нашого славного письменника, педагога.Воно
завжди билося
для людей в їхніх
душах лишило слід, який не зможуть змести сиві і славні століття. Як і
цю істину святу: «Людина народжується, щоб лишити по собі слід вічний».
Він залишив назавжди
Слід після себе у світі,
Слід той не зможуть змести
Сиві і славні століття. (Г.Орел)
-Таким повинно бути серце
кожного з вас. Прислухайтесь, як воно б’ється, Воно відлунює: «Пам’ятай, що ти
- ЛЮДИНА! А людина народжується на
світі, щоб залишити слід вічний».
-Цікаво дізнатися, чи
сподобався вам мій подарунок?
Немає коментарів:
Дописати коментар